вівторок, 14 березня 2017 р.

Використання сучасних електронних освітніх ресурсів та технологій у процесі викладання української мови та літератури

ХХІ століття – час прискореного розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Сучасний викладач має вільно володіти ІКТ, щоб не просто передавати знання наступним поколінням,  а й навчити якісно користуватися новітніми технологіями. «Діти мають здобути в школі уміння і компетентності ХХІ століття, які узгоджені країнами Європейського Союзу, і які потрібні сьогодні сучасному українцю. Окрім знання рідної, державної і іноземних мов, інформаційних технологій, вміння критично мислити, аналізувати, працювати в команді, мати навички фінансової грамотності і підприємництва. Нашим дітям потрібна освіта для життя. І це головна мета нової української школи» – зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
Тому, запровадження ІКТ в освітній галузі має перейти від одноразових проектів у системний процес, який охоплює всі види діяльності. ІКТ суттєво розширять можливості педагога, оптимізують управлінські процеси, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя технологічні компетентності.
Що ж таке електронні освітні ресурси? І чому їх так важливо застосовувати у навчальному процесі?
Під ЕОР (електронні освітні ресурси) розуміють навчальні, наукові, інформаційні, довідкові матеріали та засоби, розроблені в електронній формі та представлені на носіях будь-якого типу або розміщені в комп'ютерних мережах, які відтворюються за допомогою електронних цифрових технічних засобів і необхідні для ефективної організації навчально-виховного процесу, в частині, що стосується його наповнення якісними навчально-методичними матеріалами.
Електронні освітні ресурси – не доповнення до уроку, а складова частина навчально-виховного процесу, має навчально-методичне призначення та використовується для забезпечення навчальної діяльності учнів і вважається одним із головних елементів інформаційно-освітнього середовища.

Структура електронних освітніх ресурсів забезпечує можливість ефективного досягнення навчально-виховної мети, і, у залежності від функціонального призначення, включає такі елементи: змістову частину, програмну частину, методичні рекомендації для викладачів та учнів.
Корисними для викладача української мови та літератури є такі електронні ресурси:  
навчально-методичні ЕОР (навчальні плани, робочі програми навчальних дисциплін, розроблені відповідно до навчальних планів);
методичні ЕОР (методичні вказівки, методичні посібники, методичні рекомендації для вивчення окремого курсу та керівництва з виконання проектних робіт, тематичні плани);
навчальні ЕОР (електронні підручники та навчальні посібники);
допоміжні ЕОР (збірники документів і матеріалів, довідники, покажчики наукової та навчальної літератури, наукові публікації педагогів, матеріали конференцій, електронні довідники, словники, енциклопедії);
контролюючі ЕОР (тестуючі програми, банки контрольних питань і завдань з навчальних дисциплін та інші ЕОР, що забезпечують контроль якості знань).
Застосування таких освітніх ресурсів на уроках української мови та літератури передбачає поглиблення знань, розвиток креативного мислення, формування вмінь адаптуватися до будь-якої ситуації спілкування.
На відміну від традиційних методик, де викладач дає й вимагає певні знання, під час проведення уроку з використанням освітніх електронних ресурсів  підвищується інтерес учнів до уроку, що, безсумнівно, допомагає активізувати як інтелектуальну, так і творчу діяльність учнів, адже інформація, яку подано на екрані – образна і краще засвоюється, ніж текстова.
Використання комп’ютера сприяє підвищенню мотивації до вивчення української мови та літератури, розвиває наочно-образне мислення, комунікативні навички учнів. Використання освітніх електронних ресурсів у викладанні філологічних дисциплін дає можливість закріпити такі вміння і навички: пошук, виділення, аналіз, структурування необхідної інформації; інтеграція інформації з різних галузей знання; вміння самостійно працювати та організовувати себе; уміння працювати в команді; уміння виступати перед аудиторією; почуття художнього смаку, міри.
Електронні освітні носії стають у пригоді і в тому випадку, коли з тих чи інших причин бібліотеки не в змозі забезпечити учнів потрібною літературою. На сьогодні існує безліч он-лайн бібліотек, велику кількість художніх, наукових та науково-популярних книг і журналів можна знайти у соціальних мережах та на форумах. Дякуючи електронним підручникам розширюється доступ учня до інформації.
Викладачі-філологи можуть використовувати в роботі електронні бібліотеки:  http://www.ae-lib.org.ua/
У процесі вивчення української літератури при підготовці мультимедійних уроків варто використовувати й сучасні можливості Інтернету, наприклад, сайти, рекомендовані Міністерством освіти і наук України:
www.poetryclub.com.ua/ –  сучасна поезія світу, критичні матеріали про літераторів;
http://poetry.uazone.net/ – українська поезія та фольклор, тексти сучасних пісень, переклади світової поетичної класики;
www.lib.proza.com.ua/ – твори  сучасних українських і зарубіжних авторів;
www.nbuv.gov.ua/tb/ukr.html – зібрання творів українського письменства від найдавніших часів до початку ХХ століття та інші.
Широкого застосування у навчальному процесі набули візуальні та звукові фрагменти уроку (кіно, мультфільми, буктрейлери, відеоролики та інше). На файлообміннику YouTube можна знайти безліч цікавих відеосюжетів, які стосуються як окремих персоналій української літератури, так і художніх творів.  Відеофрагменти  можна підготувати (завантажити) завчасно або переглянути прямо на уроці в режимі он-лайн. Взагалі їх може зробити кожен викладач, якщо він уміє працювати в програмі Pinnacle Studiо, необхідно лише знайти потрібний текстовий матеріал: книги, путівники, картинки, фотографії, відео, іншу інформацію в Інтернеті.
Мультимедіа є ефективною освітньою технологією завдяки властивим їй якостям інтерактивності, гнучкості, інтеграції інформації цифрового характеру (тексти, графіка, анімація), візуального зображення (відео, фотокартки, картинки), звуку (мова, музика). Імітаційне моделювання з аудіовізуальним зображенням допомагає замість абстрактного опису дати адекватне уявлення про реальні чи, навіть, уявні речі. Застосування мультимедійних проектів «Літературний портрет», до якого входять документи, фото, таблиці, ілюстрації, аудіо та відео фрагменти, скомпоновані відповідно до циклу уроків за розділами чи творчістю окремих письменників, є яскравим, динамічним, результативним, цікавим для учнів, а тому ефективним для засвоєння знань.
Застосування відеорозповідей, віртуальних екскурсій на уроках літератури дає можливість «проникнути» до певних історичних місць, музеїв: Полтавського державного літературно-меморіального музею П.Мирного, І.Котляревського, Національного музею Т.Шевченка, Чернігівського літературно-меморіального музею заповідника М.Коцюбинського та інших.
Електронні освітні ресурси дозволяють проводити більш повноцінні практичні заняття – від віртуального знайомства з письменником до роботи експериментальної, проведення перевірки власних знань, умінь, навичок. LearningApps.org (http://learningapps.org/ ) – он-лайн сервіс, який дозволяє створити інтерактивні вправи.
Для створення дистанційного та переверненого навчання доречним буде використання сервісу для створення електронної стіни Padlet (https://padlet.com/ ).
Наприклад, для використання ребусів, кросвордів, цікавих завдань на уроці можна використовувати http://puzzlecup.com/croswordru.  Цей сервіс допоможе без особливих старань скласти свій кроссворд.
Також можна ускладнювати завдання і застосовувати складніші програми і сервіси :
– інтерактивні вправи у SmartNotebook;
– створення презентацій в Power Point, Prezi тощо;
– створення схематичної наочності з VideoScribe;
– створення ряду інтерактивних вправ, завдань, відповідно до теми, що вивчається  (використання дошки оголошень Padlet);
– створення відео в Movie Maker;
– створення асоціативних рядів за допомогою ресурсу Tagul.
Рекомендуємо залучати учнів до створення електронних видань тому, що це:
  прояв самостійної креативної діяльності учнів;
 виховує звичку та потребу в постійному використанні у навчанні комп`ютерних технологій;
       під час редагування та форматування учень неодноразово звертається до навчального матеріалу, що сприяє міцному засвоєнню предмета.
Однією з найбільш ефективних моделей використання Інтернету в начальному процесі є web-квест. Технологія web-квесту спрямовує роботу викладачів на впровадження нових наукових ідей, методик, технологій, формування практичного досвіду щодо роботи з обдарованими учнями. Веб-квест дозволяє не тільки підвищити мотивацію учнів до вивчення навчальної дисципліни, а й вчить учнів розв’язувати  проблемні ситуації й працювати в команді для досягнення спільної мети.
Актуальними на сьогодні є електронні освітні сервіси, застосування яких у навчальній та позакласній роботі сприяє підвищенню ефективності засвоєння навчального матеріалу, ініціативності та вмотивованості учнів.
Ресурс зі створення інтерактивних зображень ThingLink https://www.thinglink.com/ дозволяє створювати мультимедійні плакати, на які наносяться маркери. При наведенні на них з’являється мультимедійний контент.
За допомогою сервісу Thinglink можна створювати різні освітні матеріали, наприклад:
– комплекти електронних дидактичних матеріалів до уроку;
– технологічні схеми для виконання певного виду завдань;
– мультимедійні конспекти лекцій;
– тематичні збірники ресурсів в мережі Інтернет та медіа колекції;
– маршрутні карти або карти подорожей;
– інтерактивні плакати у вигляді проектів з певної тематики тощо.
Використання сервісу Thinglink сприяє:
– організації  проектної та дослідницької діяльності учнів;
– представленню результатів колективної та індивідуальної роботи;
– проведенню веб-конкурсів, інтерактивних ігор або вікторин  та ін.
Також корисними є сервіси:
1. Сервіс для створення фотофільмів http://fotofilmi.ru – показ та відображення фотографій супроводжується спеціальними ефектами, анімацією, текстовими коментарями та музикою.
2. Створення он-лайн презентацій http://ru.calameo.com  http://www.slideboom.com  соціальні сервіси, які дозволяють конвертувати презентації рower point у форматі flash та призначені для зберігання й подальшого особистого та загального їх використання.
3. Створення навчальних пазлів http://www.jigsawplanet.com  – сервіс дозволяє зробити збирання пазлів доступним та простим.
4.       Методика фішбоун (схема «рибячий скелет») http://www.classtools.net  допомагає структурувати будь-який процес, ідентифікувати можливі причини проблем.
5.       Візуалізація рефлексії за ключовим словам «хмарка тегів» http://www/wordle.net  створює «хмарку» із тексту, який вводить користувач.
6.       Побудова шкали часу http://timetoast.com  http://www.slideshare.net  http://www/dipity.com власна інтерактивна хронологічна шкала часу наповнена фотографіями, текстами та ілюстраціями.
7.       Проведення мозкового штурму з використанням візуальних засобів http://en.linoit.com  допомагає структурувати ідеї, думки та припущення, які виникли спонтанно.
Звертаємо увагу, що незважаючи на досить велику кількість освітніх ресурсів у мережі найбільш ефективними саме для учнів є ресурси, максимально наближені до потреб учнів, тобто ті, що створюються та підтримуються на рівні навчального закладу, навчального предмета, утворюючи додатковий зв’язок між учнями та викладачем, учнем й учнями, учнями та суспільством. Таким ресурсом може стати персональний сайт викладача або блог.
Таким чином, персональний веб-сайт або блог викладача може виконувати наступні функції:
– створення навчального міні-середовища;
– поширення власного педагогічного досвіду;
– підвищення власного фахового рівня;
– підвищення рівня володіння засобами ІКТ;
– можливість зробити навчально-виховний процес гнучкішим за рахунок більш мобільного управління;
– розміщення навчальних матеріалів (програм, планів, контрольних запитань до заліку та тематичного оцінювання);
– допомога учням у самостійній роботі та підготовці домашнього завдання;
– можливість для учнів на відстані отримувати навчальний матеріал;
– спілкування учнів з одногрупниками та безпосередньо з викладачем.
Рекомендуємо для консультування учнів (особливо в дні епідемій), а також поглибленого вивчення окремих тем, проведення вебінарів або онлайн-консультацій. Вебінар буде успішним, якщо під час його проведення будуть використовувати нові факти, пропонуватимуться для обговорення проблемні питання та ситуації з реального життя.
Вважаємо, що систематичне використання електронних засобів навчання допоможе викладачу української мови та літератури реалізувати такі завдання:
      урізноманітнити форми подання інформації;
      урізноманітнити види навчальних завдань;
      допомогти учням «зануритися» в художній простір твору;
      забезпечити зворотний зв’язок, який може бути реалізований завдяки діалогічній взаємодії учень – викладач;
      розширити можливості самостійної діяльності;
      забезпечити індивідуалізацію навчального процесу;
      використовувати ігрові прийоми навчання;
      застосувати різні види навчальної діяльності предметно-змістовного, предметно-операційного та рефлексивного спрямування;
      урізноманітнити етапи уроку, зокрема етапи мотивації навчальної діяльності, узагальнення навчального матеріалу, підсумки уроку.
Таким чином, можемо зробити висновок, що електронні освітні ресурси – це цілеспрямоване системне створення засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів. Використання цих ресурсів вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета.

Корисні посилання

http://slovopedia.org.ua/  – сайт «Словопедія»
http://www.lingvo.ua/uk  – онлайн-словникLingvo
http://www.slovnyk.ua/  – портал української мови та культури
http://sum.in.ua/  – словник української мови
http://journal.osnova.com.ua/journal/4 24   – журнал «Вивчаємо українську мову та літературу»
http://schoollit.com.ua/  – корисні матеріали для підготовки до ЗНО з української мови та літератури
http://metodportal.net/ – методичний портал
http://www.osvitaua.com/  – видавництво «Шкільний світ»
http://dyvoslovo.com.ua/last_issue/  –Журнал «Дивослово» (електронна версія)
http://www.mova.info/ – лінгвістичний портал
http://ulif.org.ua/  – український мовно-інформаційний фонд НАН України
http://www.unika.in.ua/ua/dic_ua.php  – онлайн-словники
http://www.chtyvo.org.ua/  – онлайн-бібліотека україномовної літератури
http://mova.ga/  – сайт «Чиста мова»
http://ukrainskamova.at.ua/  – офіційний сайт української мови
https://ushchuk.wordpress.com /–школа української мови Івана Ющука
http://academ-lib.ru/Yushchuk – Ющук І.П. практикум з правопису і граматики української мови
http://www.glazova.org.ua /– сайт Олександри Глазової
http://yak-my-hovorymo.wikidot.com – «Як ми говоримо» Б.Антоненка-Давидовича
http://kultura-movy.wikidot.com/ – культура мови на щодень


Хмарні та інші освітні ресурси
Онлайнові сховища даних
•   Google документи;
•   CrocoDoc;
•   DocMe;
•   Ontext;
•   PiratePad;
•   PriVNote;
•   Skydrive;
•   Calamеo;
•   Sсribd;
•   Slideshare
Онлайнові редактори презентацій
•   Animoto;
•   HelloSlide;
•   Slidebomb;
•   Sliderocket;
•   Slideroll;
•   SlideShow;
•   Tackk;
•   ZohoShow;
•   Reveal;
•   Prezi. 

Добірка ресурсів, де можна послухати та скачати аудіокниги українською
http://www.ex.ua/82521 – велика добірка української та світової літератури в аудіоформаті. Від художньої – до релігійної та дитячої книги.
http://pravila-uk-mova.com.ua/index/audioknigi/0-41 – збірка творів з української літератури, яка потрібна для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання.
http://www.twirpx.com/library/audio/ukraine/ – аудіокниги українською – світова та українська класика. Файли доступні лише зареєстрованим користувачам.
http://www.movi.com.ua/audioknigi-/3064-vershnik-bez-golovi – невелика, однак цікава добірка аудіо книг українською.
http://deti.e-papa.com.ua/dytyachi-pisni/6/ – українські народні аудіоказки
https://lucaster.podfm.ru/ukraudio/ – тут є можливість почути голоси корифеїв української літератури.
http://minimelody.com.ua – дитячі аудіо книги, казки та музика.
http://e-bookua.org.ua/audio/ – розділ аудіолітератури на одній з найбільших електронних українських бібліотек.

http://ditky.info/load/navchalni/18 – особливість добірки – книги шкільної програми.

Немає коментарів:

Дописати коментар