Схема аналізу літературно-художнього твору
1. Історія створення.2. Тематика.
3. Проблематика.
4. Ідейна спрямованість твору і його емоційний пафос.
5. Жанрова своєрідність.
6. Основні художні образи в їхній системі й внутрішніх зв'язках.
7. Центральні персонажі.
8. Сюжет, особливості конфлікту.
9. Позасюжетні елементи (пейзаж, портрет, діалоги й монологи персонажів, інтер'єр).
10. Мовна побудова твору (авторський опис, оповідання, відступи, міркування).
11. Композиція, а також загальна архітектоніка твору.
12. Місце твору у мистецькому доробку письменника.
13. Місце твору в історії національної та світової літератури.
План характеристики художнього образу-персонажа
1. Вступ. Місце персонажа в системі образів твору.2. Головна частина. Характеристика персонажа як певного соціального типу.
3. Соціальне й матеріальне становище.
4. Зовнішній вигляд.
5. Своєрідність світосприймання й світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:
характер діяльності й основних життєвих устремлінь;
вплив на оточення (основна сфера, види й типи впливу).
6. Область почуттів:
тип ставлення до оточуючого;
особливості внутрішніх переживань.
7. Авторське ставлення до персонажа.
8. Як риси особистості героя виявляються в творі:
за допомогою портрета;
в авторській характеристиці;
через характеристику іншими дійовими особами;
за допомогою передісторії або біографії;
через ланцюжок учинків;
у мовній характеристиці;
через "сусідство" з іншими персонажами;
через оточення.
9. Висновок. Яка суспільна проблема стала причиною створення образу.
План аналізу ліричного твору
1. Дата написання.2. Реально-біографічний і фактичний коментар.
3. Жанрова своєрідність.
4. Провідий мотив.
5. Основна думка.
6. Емоційне забарвлення почуттів, виражених у вірші в їх динаміці або статиці.
7. Зовнішнє враження й внутрішня реакція на нього.
8. Перевага суспільних або особистих інтонацій.
9. Структура вірша:
а) зіставлення й розвиток основних словесних образів:
за подібністю;
за контрастом;
за суміжністю;
за асоціацією;
за логікою.
б) основні образотворчі засоби, використовувані автором: метафора, метонімія, порівняння, алегорія, символ, гіпербола, літота, іронія (як троп), сарказм, перифраза.
в) мовні особливості : повтор, антитеза, інверсія, еліпс, паралелізм, риторичне питання, звертання й вигук.
г) основні особливості ритміки:
тоніка, силабіка, силабо-тоніка, дольник, вільний вірш;
ямб, хорей, пірихій, спондей, дактиль, амфібрахій, анапест.
д) рима (чоловіча, жіноча, дактилічна, точна, неточна, багата; проста, складова) і способи римування (парна, перехресна, кільцева), гра рим.
е) строфіка (двовірш, тривірш, п’ятивірш, катрен, секстина, септима, октава, сонет).
є) евфонія (милозвучність) і звукопис (алітерація, асонанс), інші види звукового інструментування.
10. Загальне враження від поезії.
Немає коментарів:
Дописати коментар